Boek - Fragment
Woord vooraf

Dit boek is geschreven voor iedereen die van kunst houdt.
In het bijzonder is het geschreven voor iedereen die de
eerste stappen wil zetten om kunst te gaan kopen. We wil-
len de aspirant kunstkoper zo veel mogelijk kennis, inspi-
ratie en praktische tools meegeven. De eerste drie hoofd-
stukken verschaffen inzicht in wat kunst is, behandelen
vooroordelen over kunst en geven achtergrondinformatie
over kunststromingen. De overige hoofdstukken hebben
een meer praktisch karakter: waar kun je informatie vin-
den, waar en hoe kun je kunst kopen, en nieuwe ontwikke-
lingen (met name online).
De kunstwereld wordt door veel mensen gezien als
een speeltuin voor de rijken der aarde, gevoed door spec-
taculair nieuws zoals de veiling van een (omstreden) werk
van Leonardo da Vinci, dat in 2017 voor 450 miljoen dollar
werd verkocht.
Het lijkt een andere wereld, een die zich ver van ons
afspeelt, buiten ons zicht, in veilingruimtes en white cube-
galeries, waardoor mensen met moeilijke brillen wordt
gesproken in een ondoordringbaar jargon. Beginnende
kunstkopers schromen vaak een galerie binnen te stappen,
ze voelen zich er weinig welkom en bekeken, informatie is
spaarzaam, de prijzen met mysterie omgeven.
De wereld van de kunst, kortom, kenmerkt zich door
misvattingen, misverstanden en vooroordelen, waarvan we er graag een paar willen ontzenuwen, omdat kunst na-
melijk helemaal niet moeilijk, duur, ver weg of ontoegankelijk is, of dat in ieder geval niet langer hoeft te zijn, als je
dit boek gelezen hebt. In Ontroerend goed laten we namelijk
zien dat:
- Kunst bereikbaar is voor iedereen: zo bestaat goede kunst in alle soorten en maten, en dus ook in verschillende prijzen. Je kunt voor heel schappelijke bedragen (laten we zeggen: vanaf 150 euro) goede kunst kopen: in op- lage, of, als je er snel bij bent, origineel werk. Bedenk: Debbie Harry (Blondie) was de eerste koper van een schilderij van Jean-Michel Basquiat. Ze betaalde in 1981 200 dollar voor Cadillac Moon;
- Kunst niet alleen te koop is in galeries of op veilingen. Je kunt kunst ook kopen op kunstbeurzen, in antiqua- riaten, in het atelier van de kunstenaar, in kroegen of restaurants, op kunst- en rommelmarkten, en online (ook via Instagram). We willen in dit boek de kunstwe- reld toegankelijker maken, drempels verlagen en laten zien dat kunst niet iets is wat louter getoond wordt in intimiderende white cube-galeries;
- Kunst bestaat in alle soorten en maten. Er is geen vastomlijnd begrip van wat kunst is, of wat niet. Kunst is niet alleen een schilderij, tekening of sculptuur, het kan ook een performance, idee, geluid of drie planken op de vloer zijn. Het kan zelfs onzichtbaar zijn. Er is abstrac- te en figuratieve, outsider- en academische, decoratieve en conceptuele, Nederlandse en internationale, hotte en vergeten kunst: in het huis van de kunst is plaats voor iedereen. Alles mag, en niets moet. In hoofdstuk 2 belichten we diverse manieren waarop je naar kunst kunt kijken;
- Je geen kuddegedrag moet vertonen, je eigen smaak moet ontwikkelen en je eigen pad moet volgen. Stel vragen, wees niet bang te vertrouwen op je eigen oordeel, koop niet wat anderen kopen, maar ontdek welke kunst bij jóú past, wat het dichtst bij je hart ligt;
- Kunst eigenlijk een rechtse hobby is, en geen linkse;
- Je geen kunst moet kopen als investering. Kunst moet je niet kopen om te investeren, hoor je vaak, het is geen onroerend goed. Klopt: kunst is louter en alleen een in- vestering in jezelf. Het is ontroerend goed. En mocht de kunst(enaar) die je koopt duurder worden: dat is hele- maal niet erg!
Je kunt dit boek op verschillende manieren lezen: van
voren naar achteren of zoals de roman Rayuela van Julio
Cortázar: hinkelend, kriskras door elkaar, van hoofdstuk
naar hoofdstuk. Wie geen prijs stelt op een ‘stoomcursus
naoorlogse en hedendaagse kunst’ kan gelijk door naar de
‘eerste schreden op het kunstpad’ (‘zeg nou maar gewoon
hoe het werkt en wat het kost’), maar wij denken dat ken-
nis van kunst, en vooral van hedendaagse kunst, niet los
gezien kan worden van de geschiedenis van kunst.
Zelf vinden wij – stiekem – het hoofdstuk over verza-
melaars (waarin naast talloze verzamelaars ook twee cri-
tici en iemand die voor bedrijfscollecties inkoopt tips aan
beginnende verzamelaars geven) het leukst om te lezen,
want ja, om kopen, verwerven en verzamelen draait dit
boek.
Kijken is leuk, kopen is beter.
De crux van Ontroerend goed is: kennis en zelfvertrou-
wen opbouwen, de mores van de kunstwereld leren en ten
slotte de codes kraken en je eigen keuzes maken. Dit boek
zal je – hopelijk – leren te vertrouwen op je eigen smaak,
helpen bij het ontdekken en – hopelijk – onderhandelen, maar vooral: je stimuleren om kunst te kopen en ervan te
genieten.
Kunst ervaren wij als ontroerend goed, omdat het je
kan raken in je diepste wezen en zodoende je leven kan
verrijken. Een ervaring die niets te maken heeft met ego of
status, geld of macht, buitenkant of poeha – maar met de
binnenkant: het eigene en unieke.
‘Zoek jezelf’, zongen Van Kooten & De Bie, en Picasso
zei: ‘Ik zoek niet, ik vind.’ Of je nu zoekt of vindt, met Ont-
roerend goed willen we je begeleiden bij het zoeken naar
– en het vinden van – de kunst die bij jou, en jou alleen,
past.
Enjoy the ride!